Ontwikkelingsstimulatie
Ontwikkelingsstimulatie richt zich op baby's/peuters met een vertraagde of verstoorde motorische ontwikkeling. Hoofdje rechthouden, omrollen, zitten, zich rechttrekken, kruipen, … zijn stuk voor stuk motorische mijlpalen die een baby doorloopt. Bij sommige baby’s merken we dat deze mijlpalen op een later tijdstip of op een andere manier ontwikkelen (trager, disharmonisch, …). Dit kan verschillende oorzaken hebben. De kinesitherapeutische behandeling bestaat eruit om de normale motorische ontwikkeling te stimuleren door specifieke oefeningen en handelingen (gebaseerd op o.a. het bobath-principe). Er wordt nauw samengewerkt met de ouders zodat de aangereikte oefeningen ook in de thuissituatie kunnen worden toegepast. Er gaat ook veel aandacht uit naar de juiste positionering en handeling.
Ontwikkelingsstimulatie kan worden toegepast bij kinderen met voorkeurshouding, plagiocephalie, orthopedische problemen vb. klompvoetjes, plexus brachialis, bottom shufflers, syndromale/genetische aandoeningen,…
Ontwikkelingsstimulatie kan worden toegepast bij kinderen met voorkeurshouding, plagiocephalie, orthopedische problemen vb. klompvoetjes, plexus brachialis, bottom shufflers, syndromale/genetische aandoeningen,…
Bobath-therapie
Bobath-therapie is een therapie die zich voornamelijk richt op kinderen met neuromotorische moeilijkheden, al dan niet gepaard gaande met een cerebrale parese (hersenletsel). Deze kinderen hebben problemen met bewegen. De oorzaak is een foutieve aansturing vanuit de hersenen en de problemen uiten zich in de motoriek. Als therapeut kunnen wij een betere houding uitlokken, waardoor deze spierspanning genormaliseerd wordt. Via beweging, gewichtstransfer, positionering, lichaamsgewicht en zwaartekracht kan de tonus beïnvloed worden en kunnen normale bewegingspatronen of houdingen gefaciliteerd worden. Hierdoor kan het kind 'normale' bewegingen ervaren. Het voorkomen van orthopedische problemen (zoals contracturen e.d.), het adviseren van een juiste zithouding, het zoeken naar aangepaste middelen om zich te kunnen verplaatsen, zelfstandig kunnen aankleden, eten, … zijn eveneens van belang.
Psychomotoriek
Psychomotoriek is een behandelingsvorm die zich richt op de ontwikkeling van het kind in zijn geheel met als uitgangspunt de wisselwerking tussen het denken en voelen (psyche) en het bewegen (motoriek). Via motoriek proberen we dus zowel de motorische vaardigheden te verbeteren maar proberen we ook een invloed uit te oefenen op de sociaal– emotionele beleving van het kind (vb. zijn zelfvertrouwen verbeteren) en op de cognitieve ontwikkeling (bv kennis lichaam, ruimte-beleving).
Een goed lichaamsbesef, oriëntatie in de ruimte, ruimtelijk visuele vaardigheden, ruimtelijke structuratie, tijdsperceptie, etc. zijn belangrijke aspecten om de complexere schoolse vaardigheden als schrijven, lezen, rekenen vlotter te laten verlopen.
We bekijken samen wat de mogelijkheden zijn van uw kind, wat uw kind kan ontwikkelen en welke aanpassingen of hulpmiddelen aangereikt kunnen worden zodat hij of zij beter kunnen meedraaien in hun omgeving en zich daarbij goed voelt.
Psychomotoriek kan van toepassing zijn voor:
Een goed lichaamsbesef, oriëntatie in de ruimte, ruimtelijk visuele vaardigheden, ruimtelijke structuratie, tijdsperceptie, etc. zijn belangrijke aspecten om de complexere schoolse vaardigheden als schrijven, lezen, rekenen vlotter te laten verlopen.
We bekijken samen wat de mogelijkheden zijn van uw kind, wat uw kind kan ontwikkelen en welke aanpassingen of hulpmiddelen aangereikt kunnen worden zodat hij of zij beter kunnen meedraaien in hun omgeving en zich daarbij goed voelt.
Psychomotoriek kan van toepassing zijn voor:
- kinderen met ontwikkelingsstoornissen/leerstoornissen (DCD, ADHD, ADD, ASS, NLD,...)
- kinderen met moeilijkheden op vlak van de grove motoriek (evenwicht, balvaardigheid, coördinatie,…) en fijne motoriek / schrijfmotoriek
- ruimtelijke oriëntatie/structuratie moeilijkheden
- lateralisatieproblematiek
- concentratieproblemen
- visueel-ruimtelijke problemen
- etc.
Plagiocephalometrie
Soms heeft een baby de voorkeur om met het hoofdje meer op één bepaalde kant te liggen. Door een voorkeurshouding, kan uw baby een afgeplat/scheef hoofdje krijgen. Maar het kan ook gevolgen hebben voor de motorische ontwikkeling. Er kan zich een asymmetrie ontwikkelen waardoor ook de bewegingspatronen niet synchroon verlopen. De baby beweegt dan de armen en benen niet evenveel, kan niet goed recht liggen (middenlijn) en houdt het hoofd niet goed in het midden. Met behulp van plagiocephalometrie kan de ernst van de afplatting gemeten worden. Het doel van kinesitherapie bij deze baby's is om verdere afvlakking te voorkomen en de voorkeurshouding te verminderen. Deze behandeling start best zo vroeg mogelijk om deze doelen te kunnen bereiken. Er worden gerichte oefeningen gegeven om de voorkeurshouding te verminderen, alsook om de nekspieren te versterken.
Ademhalingskinesitherapie | Autogene drainage
Ademhalingskinesitherapie | Autogene drainage wordt toegepast bij baby’s en kinderen met luchtwegproblemen: infecties (bv. bronchitis, bronchiolitis) of afwijkingen van luchtwegen/longen (mucoviscidose, bronchopulmonaire dysplasie), die overtollige secreties niet zelfstandig uit de luchtwegen kunnen evacueren. Deze secreties kunnen een bron zijn van infecties. Ademhalingskinesitherapie helpt om deze secreties te draineren en op te hoesten. We werken aan de hand van bepaalde technieken: (geassisteerde) autogene drainage, PEP-therapie, correct leren in-en uitademen. Er wordt uitleg gegeven aan ouders over het correct gebruik van aërosol en puffers.
Typ-10
Typ 10 is een speelse en kindvriendelijke manier om kinderen te leren typen op de computer (vanaf negen jaar). Zowel voor kinderen zonder fijnmotorische problemen als voor kinderen met fijnmotorische problemen, dyspraxie, dyslexie of andere (leer)moeilijkheden (bv. autisme, DCD, ADHD, enz.) is deze cursus van toepassing.